Dieser Internet-Auftritt kann nach dem Tod des Webmasters, Peter Strutynski, bis auf Weiteres nicht aktualisiert werden. Er steht jedoch weiterhin als Archiv mit Beiträgen aus den Jahren 1996 – 2015 zur Verfügung.

Wir wollen nicht die "Alte Welt" mit unseren Petrodollar kaufen / "We do not aim to buy the entire Old World with our petrodollars"

Rede von Sergej Iwanow, russischer Vizepremier, auf der Münchner Sicherheitskonferenz

Die Wochenzeitung "Freitag" hat in ihrer Ausgabe vom 22. Februar die Rede des Stellv. Ministerpräsidenten Russlands, Sergej Iwanow, auf der Münchner "Sicherheitskonferenz" vom 10. Februar 2008 zum "Dokument der Woche" gekürt. Im Folgenden veröffentlichen wir den - gekürzten - Text der deutschen Übersetzung der auf Englisch gehaltenen Rede sowie den englischen Originaltext in voller Länge.



Sergej Iwanow, stellvertretender Ministerpräsident der Russischen Föderation, war auf der 44. Münchner Konferenz für Sicherheitspolitik der ranghöchste russische Politiker. Seine dort am 10. Februar gehaltene Rede gibt zwar keine erschöpfende Antwort auf die Frage "Wohin geht Russland?", doch ist sie geeignet, sich ein Bild von der Weltsicht einer Führung zu verschaffen, die nach der Präsidentenwahl vom 2. März weiter die Geschicke Russlands bestimmen dürfte. Wir dokumentieren diesen Vortrag auch als Beitrag zur Debatte um die letzte Pressekonferenz, die Wladimir Putin am 14. Februar als Präsident gegeben hat.
(Vorbemerkung im "Freitag")

Sergej Iwanow

Wie Präsident Putin vor einem Jahr hier in München ausführte , müssen wir uns nicht nur auf diplomatische Höflichkeit begrenzen, sondern sollten alle Punkte aufrichtig ansprechen. Dem versuche ich zu folgen. Ich bin sicher, dass hier jeder klar erkennt, dass sich Russlands Wiederbelebung mit unserem Ehrgeiz verbindet, einen angemessenen Platz in der Weltpolitik einzunehmen sowie unsere Staatsinteressen zu wahren.

Wir beabsichtigen nicht, dieser Herausforderung mit der Etablierung militärischer Blöcke zu genügen oder uns in offener Konfrontation mit unseren Partnern zu engagieren. Wir entwickeln eine durchweg multivektorielle Kooperation mit verschiedenen Nationen sowie innerhalb internationaler Schlüsselorganisationen. Dies deckt sich völlig mit einer neuen Wahrnehmung der Welt durch die Russen, die von ihrem Potenzial überzeugt und folglich zu globalem Denken fähig sind. Ideologische und andere Vorurteile haben wir über Bord geworfen. Wir exportieren keine Ideologie mehr - wir exportieren nur Waren und Kapital.

Russland ist ein offenes Land und innerhalb eines beispiellosen historischen Wandels dabei, mitten im Fahrwasser der Weltpolitik und Weltökonomie zu bleiben. Ich bin überzeugt, dass die Bewohner Russlands die darauf fußende Politik bei der Präsidentenwahl am 2. März eindrucksvoll unterstützen werden.

Wir exportieren keine Ideologie mehr - wir exportieren nur Waren und Kapital

Wir respektieren die Werte, wie sie durch Amerika und Europa seit Jahrhunderten geschätzt werden. Auch wir fühlen uns der Demokratie verpflichtet, doch können wir kaum akzeptieren, dass es irgendeine Universal-Erfahrung oder -Idee gibt, die als Standard für alle Zeiten und alle Nationen gilt. Eine Art von "Trojanischer Unze", die politische Strukturen, nationale Kulturen, Religionen und Mentalitäten misst. Folglich basieren unsere Vorstellungen auf dem Wissen um die Verschiedenartigkeit von Wegen, um sich dem zu nähern, was als Harmonie in der Gesellschaft gilt. Zugleich teilt Russland die Meinung, dass Demokratie ähnliche Fähigkeiten und Institutionen erfordert, wie sie für das Funktionieren freier Märkte nötig sind. Daher sind die mit sozialer Verantwortung verflochtenen Regeln der Marktwirtschaft bereits ein belastbares Fundament unserer Wirtschaft geworden.

So hat das Bruttoinlandsprodukt in Russland während der vergangenen neun Jahre um 80 Prozent zugenommen - werden wir für fremde Investoren immer attraktiver. Im Vorjahr hat sich der Nettokapitalzustrom gegenüber dem Vorjahr auf 82,3 Milliarden Dollar erhöht und damit fast verdoppelt. Ausländische Direktinvestitionen belaufen sich auf einen Wert von mehr als drei Prozent des Bruttoinlandsprodukts. Nebenbei erhöhen sich ausländische Vermögenswerte an bedeutenden russischen Unternehmen, und das trotz der feindseligen Haltung einiger europäischer Länder.

Wir wollen nicht die "Alte Welt" mit unseren Petrodollar kaufen. Aber wenn wir fremde Investoren in Russland begrüßen, erwarten wir auch Gegenleistungen. Momentan gibt es bei den gegenseitigen Investitionen ein Verhältnis von 10 : 1 zugunsten der EU. Einige Staaten reden von Liberalisierung und riegeln ihre Märkte ab - begleitet von Kritik an russischen Unternehmen, die angeblich "von klassischen Grundregeln der Marktwirtschaft abweichen". Es wird gar versucht, unserem Modell das Label "Staatskapitalismus" anzuheften.

Lassen Sie mich entgegnen: Die staatlich-private Partnerschaft ist der Schlüsselmechanismus, der Russlands Entwicklung sichert. Wir wollen eine gemischte Wirtschaft und eine enge Interaktion zwischen ihren beiden Sektoren - dem staatlichen und dem privaten, mit einer etwaigen Verlagerung der Balance zugunsten des letzteren.

Für die vermehrte Einbeziehung des Staates ins russische Wirtschaftsleben gibt es derzeit keine Alternative. Nur der Eingriff des Staates ermöglicht es, eine einseitig auf Rohstoffe orientierte Volkswirtschaft in Richtung einer innovativen Entwicklungsstrategie zu lenken.

Ich möchte Sie davon in Kenntnis setzen - unsere Mitarbeit bei Boeing blüht.

Wir konzentrieren uns auf jene Sektoren der Technologie, in denen Russland immer führende Positionen in der Welt einnahm. Zuallererst betrifft das den Flugzeugbau, die Schiffbautechnik, die Atomenergie sowie die Raketen- und Weltraumtechnologie. Als Vorstandsvorsitzender der Vereinigten Luftfahrt-Korporation möchte ich Sie davon in Kenntnis setzen, dass unsere Mitarbeit mit Boeing blüht.

Wie sich die momentanen strukturellen Reformen auswirken, lässt sich dem Umstand entnehmen, dass 2007 etwa zwei Drittel unseres Bruttoinlandsproduktes in der Industrie, im Bauwesen und im Handel erwirtschaftet wurden. Die Förderung von Rohstoffen wuchs hingegen nur um zwei Prozent, was Öl und Gas einschließt. Im Ganzen gesehen wuchs Russlands Bruttoinlandsprodukt 2007 um 8,1 Prozent. Wir haben gute Gründe, auf diesen Wert stolz zu sein.

Ich möchte aber besonders betonen, dass der Trend weg von der primären Rohstoff-Wirtschaft keine Degradierung des Kraftstoff- und Energiesektors bedeutet. Unseren Partnern im Westen sei an dieser Stelle nochmals ausdrücklich versichert, dass Russland bisher alle Verpflichtungen in der Energiezufuhr erfüllt hat und weiter erfüllen wird. Wir entwickeln unser Exportpotenzial bei Öl und Gas und halten es von politischen Bedingungen bestimmter Transitländer frei. Das hatten wir im Sinn, als gemeinsam mit Deutschland der Aufbau der nordeuropäischen Gas-Pipeline begonnen wurde. Das Projekt Südstrom nimmt gleichermaßen Gestalt an.

Hohe Weltmarktpreise für Öl und Gas haben dazu geführt, dass sich erstmals - gemessen an der Geschichte der Sowjetunion und Russlands - unsere Gold- und Währungsreserven der 500-Milliarden-Dollar-Grenze nähern. Der Gesamtwert unserer Währungsreserven wie des Nationalen Wohlfahrtsfonds, in denen sich die Gewinne aus den Rohstoff-Verkäufen sammeln, übersteigt augenblicklich den Wert von 150 Milliarden Dollar.

Das verschafft uns beispiellose Möglichkeiten für wirtschaftliches Wachstum, für einen höheren Lebensstandard, für zusätzliche Jobs und annehmbare Löhne, für eine bessere Gesundheitsversorgung, mehr Wohnungen, mehr Anreize für Bevölkerungswachstum und Kultur. Als Angelegenheit hoher Priorität haben wir unsere Innenpolitik darauf abgestimmt, sich auf Humaninvestitionen zu konzentrieren. Wir haben uns das Ziel gesetzt, dass die Russische Föderation bis 2020 mit einem Pro-Kopf-Einkommen von über 30.000 Dollar zu den fünf größten Wirtschaftssystemen der Welt gehört. Derzeit liegt dieser Wert bei 12.000 Dollar.

Wir können uns nicht darauf einigen, wie "Terrorismus" zu definieren ist

Ein reicheres Russland wird die Sicherheitsbelange anderer Länder nicht bedrohen, dennoch wird unser Einfluss auf globale Prozesse wachsen.

Nebenbei bemerkt werden aus historischen Gründen noch viele aktuelle Belange durch das Prisma der Beziehungen zwischen Moskau und Washington betrachtet, schließlich haben beide Länder lange Zeit eine spezielle Verantwortung für die Zukunft der Welt geteilt. Jedoch lassen die Haupttendenzen der heutigen Entwicklung - einschließlich der wieder auftauchenden Multipolarität - vermuten, dass strategische Stabilität keine exklusive Angelegenheit Russlands und der Vereinigten Staaten bleiben kann. Objektiv gesehen ist die Zeit reif, diesen Rahmen für alle Staaten zu öffnen, die etwas für weltweite Sicherheit tun wollen.

Es gibt mehrere Atommächte und immer mehr Länder mit starker Raketentechnologie. Alle diese Staaten - nicht Russland und die USA allein - sollten die Verantwortung für den Erhalt der strategischen Stabilität teilen. Wie Herr El-Baradei kürzlich feststellte, und ich stimme dem zu, findet eine Weiterverbreitung von Massenvernichtungswaffen keinerlei Zustimmung. Die Spielregeln müssen daher angesichts hundertfacher Verstöße gegen die Proliferation viel strikter eingehalten werden. Man sollte sich an Staaten halten, die aus ethischen Motiven freiwillig auf den Besitz dieses tödlichen Potenzials verzichtet haben.

Früher oder später müssen wir ein multilaterales Format der Zusammenarbeit finden. Spätestens dann, wenn keiner mehr irgendwelche Zweifel an der Notwendigkeit multilateraler Barrieren hegt, die eine Weiterverbreitung von Massenvernichtungswaffen verhindern. Es ist daher gewiss erwähnenswert, dass Russland und die USA nicht ohne Erfolg versucht haben, alle Länder zum Mittun im globalen Kampf gegen den Atomterrorismus zu nötigen.

Im Großen und Ganzen bin ich davon überzeugt: Das russisch-amerikanische Erbe kann als Nährboden für ein modernes, offenes System der kollektiven Sicherheit, auch in Europa, dienen.

Und nochmals zum Terrorismus: Es handelt sich um ein schreckliches Phänomen und offenbar den Erzfeind der zivilisierten Welt. Der Kampf dagegen bietet Gelegenheit für gemeinsame Aktionen, aber wie können wir wirkungsvolle Maßnahmen besprechen, wenn wir uns bis heute nicht darauf einigen können, wie "Terrorismus" zu definieren ist?

Stattdessen bemühen sich einige Staaten, mit antiterroristischen Operationen allein ihre eigenen geopolitischen und ökonomischen Ziele zu verfolgen. Es ist Zeit, mit Entschiedenheit alle Leitbilder hinter uns zu lassen, die aus ideologischen Gründen die Welt geteilt haben. Dies zu überwinden, ist ein langwieriger Prozess. Wie langwierig, das zeigen die Versuche, zur Eindämmungspolitik gegenüber Russland zurückzukehren.

Abschließend möchte ich die häufig gestellte Frage "Wohin geht Russland?" wie folgt beantworten: Wir gehen in Richtung einer sozial-orientierten Marktwirtschaft, um Lebensstandard und Lebensqualität unserer Bevölkerung zu heben. Wir suchen eine enge internationale Zusammenarbeit, die auf den Grundregeln international gültiger Gesetze basiert.


Where is Russia heading? New Vision of Pan-European Security

Iwanow, Sergej B.

10.02.2008


Ladies and gentlemen, Excellencies,

Yesterday, HT, opening the conference, said he would speak German, as there is German TV here. Being more liberal, I will speak English – despite the fact there is Russian TV crews here. Hope you would agree that we have all reasons to call Mr. Teltschik a patriarch of this international forum (it is his 10th Conference) and if we speak about me, Im an old-timer since this is my 8th address to the esteemed auditorium from this podium.

For Gates, this is his last address as defence secretary. This is my first as not one. (laugh) It gives me pleasure to note that the authority of the Munich Conference on Security Policy has increased considerably in recent years. It has gradually turned into a universal venue where leading politicians and experts can express their opinions on international developments, exchange views and jointly discuss solutions to various problems.

As President Putin has stated in Munich last year, we don't have to limit ourselves only to diplomatic courtesy, but can frankly address all issues. This is the attitude I will try to follow. I am sure that everyone here clearly realizes that the process of Russia's revival objectively combines our ambition to occupy an appropriate place in the world politics and commitment to maintain our national interests. Right away I would like to make a point: we do not intend to meet this challenge by establishing military blocs or engaging in open confrontation with our partners.

Russia’s way is different: we are consistently developing multivector cooperation with various nations both on a bilateral level and in the framework of key international and regional organizations. This strategic targeting is entirely consistent with the new perception of the world by the Russians who now are confident of their potential and, consequently, are capable of thinking globally.

We have abandoned ideological and other prejudices. We don’t export ideology anymore, you will agree with that. We export only goods and capital.This is also a point of departure in our relations with international partners.

Russia is an open country undergoing unprecedented historic transformation, firmly intending to stay in the mainstream of the world politics and economics. We did everything to get rid of internal shocks and to take a secure path of evolutionary development with transparent goals.

I am confident that during the forthcoming Presidential elections to be held on March the 2nd in Russia, the people of our country will demonstrate their full support for this policy.

We respect the values cherished by America and Europe for centuries. Democracy is our main guideline, too. But we can hardly accept that there exists some universal experience or idea to serve as a “master standard” for all times and nations – a kind of a “Troy ounce” to measure political structures, national cultures, religions, convictions and mentality.

Therefore our perception is based on the notion of development models’ diversity as well as variety of ways of understanding and attaining harmony in society. At the same time Russia shares the opinion that democracy requires similar skills and institutions as those needed for the functioning of free markets. Therefore, market principles combined with social responsibility have already become a solid foundation for our economy.

As a result, during the last 9 years, the gross domestic product in Russia has increased by 80 per cent, which is nearly twice as much compared to the average world indicators staying at around 46 per cent. Continuity of this process is ensured by accelerated integration of our country into the world economic system.

Russia is becoming more attractive for foreign investors. Thus, over the past year, net capital inflow has almost doubled against the previous year to reach $82.3 billion. Foreign direct investments account now for more than 3 per cent of the GDP (gross domestic product).

Alongside, external assets of a number of major Russian companies increase, too, despite of the antagonism on the part of some European countries.

We do not aim to buy the entire Old World with our petrodollars. But welcoming foreign investors in Russia, we naturally expect this to be a two way traffic. Yet, for the moment, the ratio of accumulated mutual investments is one to ten in favor of the European Union. That means 10 dollars invested in the EU, and only one dollar in Russia.

Moreover, while talking about liberalization, these states close their own markets and often accompany this with criticism of the Russian leaders who allegedly “deviate from the classical principles of the market economy”. Some even try to stick the label of “state capitalism” to our economic model. May I disagree.

The state-private partnership is the key mechanism ensuring the development in Russia. Our goal is not just the mixed economy, but ensuring of a close interaction between its two sectors - state and private, with eventual shift of balance towards the latter.

As a part of these practices large integrated structures are being established in Russia giving the investors an opportunity to participate in the privatization process.

I am convinced that at this stage the increased state involvement in economic life in Russia has no alternative. To say more, only state interference allows the national economy to make a shift from a one-sided raw material orientation towards the innovative development strategy.

We focus on those sectors of technology in which Russia has always had leading positions in the world and which can serve as a basis for our further development.

First of all, those include aircraft engineering and production, shipbuilding, atomic energy, missile and space technologies. Im also now chairman of the board of the Joint Aviation Corporation, and would like to inform you that our cooperation with Boeing is flourishing.

Significant efforts are being made in the key area of advanced knowledge-intensive branches capable of producing innovative, breakthrough technologies within the next 10-20 years.

Nano-technology is believed to be one of those and the newly established state-owned corporation will conduct its activity specifically on the basis of state-private partnership. The government will fund nanotechnologies only when the private sector is interested in investing in them too.

To encourage development in other areas, specialized institutions are being set up, including the Russian Venture Company, the Investment Fund and the Bank for Development.

Last year, the Government has allocated an equivalent of 21 billion US dollars to provide capital for these structures. The Federal budget for years 2008-2009 has a provision for 18 billion US dollars for these purposes.

But even such significant financial injections by the Government are in no way a “cure-all” since the need to repair infrastructure discrepancies, which accompany Russia's economic growth, would alone require funds amounting up to one thousand billion US dollars. We calculated, to modernise our whole Russian infrastructure – roads, etc. We have calculated the sum we need and we need to attract it from the markets.

Therefore, we rely mostly on private investments, while governmental support acts as a accelerator for innovations and a guarantee for financial involvement of the private sector, including foreign companies. It is self-explanatory that in the case of the latter we seek to ensure that the entire process does not negatively affect sensitive aspects of national security.

Thus, a new draft law is now being considered to adopt detailed regulations related to foreign investments in sectors of strategic importance. It should be emphasized that it is based on a "permissive" approach. This is yet another proof that we are not developing any kind of a closed and strictly regulated economy. On the contrary, we aim at establishing a normal and civilized market.

To tell you more, the current structural reforms are already yielding positive results. In 2007, about two thirds of the Russian GDP was generated in the real industrial, construction and trade sectors. Volume of production of mining industries has grown by two per cent only – and that includes oil and gas, by the way - during the same period, while manufacturing and machine building industries have shown a ten- and twenty per cent growth, accordingly. On the whole, the GDP last year grew 8.1 percent. That’s not a bad figure.

We have good reasons to be satisfied with these figures.

At the same time, I would like to specifically note that the shift from the primary-sector-based economy does not imply any kind of deviation from the fuel and energy sector.

Partners can rest assured that Russia has been strictly fulfilling and will continue to fulfill all its commitments regarding energy supplies – I would like to stress that particularly.

Moreover, we do our best to develop our export potential and make it free from the political conditions in certain transit countries.

It is with this in mind that Russia and Germany have begun the construction of the North European Gas Pipeline. The “South Stream” project is also entering the implementation phase.

Furthermore, we have consistently advocated long-term contractual relations, improvement of the pricing system, as well as establishment of alternative trading platforms.

In anticipation of a possible question I would like to state straight away that we are not masterminding any kind of "energy expansion". We simply do our best to achieve maximum economic benefits in the existing situation.

High world prices on the exported oil and gas have resulted in the fact that by now, for the first time in the history of the Soviet Union and Russia, our gold and currency reserves have approached the level of 500 billion US dollars. The aggregate assets of the Reserve Fund and the National Welfare Fund that accumulate the excessive gains from the sales of raw materials now exceed 150 billion US dollars.

This provides unprecedented opportunities for economic growth in Russia aiming at a higher standard of living for our people and developing modern social infrastructure.

The growing economy means additional jobs and decent wages, modern working and living conditions, new possibilities for professional growth, as well as better education, healthcare, housing, incentives for population growth, mass sports and culture.

As a matter of priority we have tuned home policy to focus on human investment. The success of all efforts taken by the Russian authorities will ultimately be determined by the efficiency of social policy aimed at satisfying vital needs of rank and file Russians and improving the quality of their lives.

The ”human capital” is becoming the main factor and basic indicator of development and growth. To the best of our understanding this constitutes the main idea of a socially responsible economy.

As President Putin has stressed the day before yesterday at the State Council meeting in Moscow, devoted to Russia’s development trends for the period up to the year 2020, we intend to set up the society “of real and equal opportunities, the society without poverty, providing social security for each individual”.

Therefore, in order to ensure a dynamic progress in Russia we are shifting to a principally new policy aiming at the social development and going far beyond mere payment of social benefits.

“The New social policy” is basically the policy of humanism with major goals widely supported by the Russian people.

Suggested priorities include rising of public sector salaries, allowance for servicemen, pensions, scholarships, unemployment benefits, maternity allowance.

This year in Russia has been declared the Year of the Family, which should result in new incentives and mechanisms to effectively implement our demographic strategy.

To sum it all, may I stress that we have set up a very special objective: by the year 2020 Russia should be among the world’s five biggest economies with per capita GDP of over 30 000 US dollars. Right now, by the way it is around 12 000 USD.

Getting richer Russia will not pose a threat to the security of other countries. Yet our influence on global proceses will continue to grow.

Besides, historically, many present-day issues are still considered through the prism of relation between Moscow and Washington.

Indeed the two countries have long been sharing a special responsibility for the future of the world. Besides, this could continue to serve as a firm basis unifying our nations.

However, major trends of contemporary development, including emerging multipolarity, as well as diversified risks and threats suggest that tackling issues of strategic stability can no longer remain in the exclusive sphere of relations between our two powers.

Objectively time has come to open this framework for all leading states interested in cooperation in order to ensure the overall security.

This is the essence of our proposals related to the anti-missile defense and to the intermediate- and short- range missiles.

Today, there are several nuclear powers in the world and even more countries with a strong missile capability. All of them, and not Russia and the United States alone, should share the responsibility for maintaining strategic stability. As Mr El-Baradei stated yesterday, and I agree, proliferation is out of the tune. Rules of the games need to be much, much stricter, as they are broken all the way, hundreds of times.

This is entirely true for the states which have deliberately chosen not to possess the deadly potential and which have a high moral commitment for a nuclear free and secure world.

However, objectively, Russia-US ties will certainly retain their significance. This primarily concerns control over strategic offensive arms.

The SALT I should be replaced by a regime capable to ensure the highest possible predictability in this area, which is vital for the whole mankind.

Here, I would like to stress that it is imperative to ensure that provisions of such a regime should be legally binding so that, in due course, it would really become possible to shift to the control over nuclear weapons and the process of their gradual reduction on a multilateral basis.

As I see it, this is precisely an area of international relations where Russia and the United States not merely could, but are directly obliged to show leadership.

Sooner or later, we will have to start working in a multilateral format since none of us here, I am sure, has any doubts about the importance of multilateral barriers to WMD proliferation.

In this connection, it is noteworthy that Russia and the United States have been seeking, and not without success, to compel all countries to join their Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism. At the same time, the two countries are advancing a new joint initiative in the field of nuclear energy and non-proliferation, approved at Kennebankport. By the way, yesterday, the idea of enrichment centres has been mentioned. A centre like this has already been opened in Siberia, under the IAEA’s strict control, and 2 countries have already joined – Armenia and Kazakstan. So it already works.

I hope that we will also find common ground on the issue of non-militarization of space. In the coming days, Russia is going to table a relevant draft treaty at the Conference on Disarmament.

On the whole, I am firmly convinced that making use of Russian-American strategic heritage as a ground for creating of a modern open collective security system, also in Europe, represents a reasonable alternative to unilateral destruction of its potential.

Responsible politicians are bound to notice the unifying trends and to work for pooling efforts in resolving major crucial issues without holding them hostage to short-lived policy considerations.

And again about terrorism. It is a dreadful phenomenon and, evidently, the archenemy of the whole civilized world.

No doubt, fighting it gives an ample opportunity for the joint action. But how can we discuss effective interaction if, until present, we have failed to reach accord even on defining what "terrorism" is?

On the other hand some states strive to exploit antiterrorist activities as a pretext to achieving their own geopolitical and economic goals.

It is time we should decisively abandon all approaches that have long divided our world on ideological grounds.

Overcoming the past tendencies has become a protracted process with the double standard attitude towards Russia, which even includes attempts to return to the containment policy.

It is high time for us to finally develop a common vision of the world we live in.

We will make no progress until we elaborate clear and generally accepted rules of cooperation in international affairs. Otherwise, as experience shows, there is no sense to talk about "concurrence of strategic goals" and "certain tactical disagreements".

This is particularly true in the case of European security. Russian policy with regard to the OSCE, the Council of Europe and multilateral instruments such as the CFE Treaty is aimed precisely at ensuring that no one could strengthen its security at the expense of others, and making it crystal clear to everyone that European security as our common cause and achievement is indivisible and comprehensive.

Ladies and Gentlemen,

And, finally, to answer the question chosen as the topic of our discussion - "Where is Russia heading?" I will formulate a short answer.

Russia is heading towards the creation of a socially-oriented market economy, improvement of living standards and quality of life of its people, as well as evolutionary development of the country in the context of close international cooperation based on the principles of international law.

Thank you.

Quelle: Homepage der "Sicherheitskonferenz": www.securityconference.de


Zu anderen Berichten von der Sicherheitskonferenz

Zur Russland-Seite

Zurück zur Homepage